مشاوره مهندسی جهت خرید انواع آهن آلات-پیام و تماس واتس آپ : 09121239045

قیمت پیچ و مهره و رول بولت - رول بولت ۲۴

انواع رول بولت ۲۴ با بهترین قیمت‌های موجود بازار ایران در اختیار شما قرار گرفته است. جهت خرید می‌توانید با ما تماس بگیرید.

# گروه زیرگروه نوع آخرین قیمت تاریخ قیمت دیروز تاریخ دیروز نوسان درصد تغییر
# گروه زیرگروه نوع آخرین قیمت تاریخ قیمت قبلی تاریخ قبلی نوسان درصد نوسان
1 قیمت پیچ و مهره و رول بولت رول بولت ۲۴ قیمت رول بولت ایرانی غلاف معمولی HSA قطر ۲۴ میلیمتر طول ۳۰ سانتیمتر با پوشش گالوانیزه زرد رنگ ۱۱۵,۰۰۰ ۱۹:۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - - - -
2 قیمت پیچ و مهره و رول بولت رول بولت ۲۴ طول ۴۵ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱:۲۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ - - - -
3 قیمت پیچ و مهره و رول بولت رول بولت ۲۴ طول ۵۰ ۲,۸۰۰,۰۰۰ ۱۱:۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ - - - -
4 قیمت پیچ و مهره و رول بولت رول بولت ۲۴ طول ۳۵ ۱,۰۵۰,۰۰۰ ۱۱:۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ - - - -
5 قیمت پیچ و مهره و رول بولت رول بولت ۲۴ طول ۴۰ ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۱۱:۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ - - - -
انواع رول بولت و مشخصات فنی و مهندسی  رول بولت و انکر بولت
  
رول بولت چیست؟

رول بولت وسیله یا ابزاریست ازجنس فلز (معمولا آهنی) مجموعا متشکل از یک عدد پیچ (screw)عمدتا سر مخروطی شکل ، یک عدد لوله استوانه ای شکل چاک دار به همراه یک عدد مهره و یک عدد واشر.

این ابزار (رول بولت) بعضا با نام های انکر بولت‚اکسپنشن بولت نیز شناخته می شود. انکربولت بر حسب نیاز مصرف کننده و موقعیت و نوع مصالح محل مورد نظر جهت کاشت رول بولت ,

دارای انواع و مدل های گوناگونی می باشد از جمله رول بولت غلاف معمولی , رول بولت غلاف کوتاه یا H.S.A , رول بولت سر شش گوش یا H.S.L , رول بولت سقفی یا لوستری

, رول بولت توخالی , رول بولت شیمیایی , رول بولت پروانه ایی یا اسپرینگ و …..

 

ابعاد :

ابعاد و اندازه های رول بولت با توجه به نوع و عمق کار مختلف است. به عنوان نمونه از کوجکترین اندازه آن که سایز 50*5 میلی متر است که در کف دست انسان جا می گیرد گرفته تا اندازه های 1 متری

 رول بولت چیست؟ انکر بولت چیست؟تفاوت رول بولت و انکر بولت چیست؟
 
رول بولت از انواع انکرهای مکانیکی هستند که در قسمت قبلی توضیح داده شد. می توان هر گونه کاشت غیرشیمیایی را در گروه رول بولتها قرار داد. عموما رول بولت Roll Bolt  به گونه ای از اتصال پیچ و مهره ای اطلاق میشود که اجزای آن شامل یک پیچ با سر مخروطی شکل است به همراه قطعه ای استوانه ای و مهره و واشر است. درمدلهای  جدید قطعه ای پروانه ای شکل جایگزین لوله استوانه ای و واشر آن شده است. در همه انواع رول بولت با سفت کردن مهره و ایجاد حالت کشش در مهره، لوله چاکدار یا پروانه باز شده و اتصال محکمی را بین بدنه رول بولت و مصالح پایه ایجاد میکند. این یکپارچگی ناشی از اصطکاک بین آنهاست. رول بولت ها از نظر  تاریخچه بکارگیری مقدم بر انکرهای شیمیایی هستند.



کاربردهای رول بولت
در ساختمان : نصب پارتیشن و سقفهای کاذب، نصب لوازم بهداشتی در ساختمان، نصب نمای فلزی ساختمان، ریل گذاری آسانسور و پله برقی، نصب ساپورت های تاسیساتی و مکانیکی، نصب تجهیزات بیمارستانی، نصب پنل های پیش ساخته بتنی.

در صنایع سنگین: نصب تجهیزات و ماشین آلات، ریل گذاری خطوط راه آهن و مترو، نصب جرثقیل های سقفی، نصب تجهیزات بنادر و آشیانه هواپیما، دکل های برقی و مخابراتی .

نصب رول بولت:
برای نصب رول بولت ابتدا باید عملیات سوراخکاری انجام شود. دو نکته در سوراخکاری به منظور کاشت یا نصب رول بولت حایز اهمیت است. اول اینکه عمق سوراخ باید کوچکتر از اندازه رول بولت باشد تا جای ضخامت عنصر قابل نصب، مهره ابتدایی رول بولت و همچنین مقداری برای محکم کردن آن وجود داشته باشد. دوم  در خصوص قطر سوراخ  باید توجه داشت  که بر خلاف کاشت شیمیایی قطر سوراخ باید با قطر رول بولت یکسان باشد تا اصطکاک بین آنها حداکثر شده و باربری رول بولت ممکن شود.سپس رول بولت با ضربه چکش به داخل رانده می شود(به اندازه مورد نیاز). و در پایان با بستن مهره و سفت کردن آن در رول بولت کشش ایجاد شده و پروانه انتهایی باز می شود.

انواع رول بولت:
رول بولت بسته به نوع  مکانیسم عملکرد و کارایی مورد انتظار انواع مختلفی دارد. شرکت هیلتی محصولات متنوعی را در این حوزه تولید می کند  به طور کلی می توان این رول بولتها را از نظر مکانیسم کارکرد به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

1.رول بولت های انبساطی در دو جنس استاینلس استیل و کربن استیل برای بتن بدون ترک، بتن ترک خورده و شرایط بحرانی زلزله مناسب می باشند.

2.رول بولتهای آندرکات:  این رول  بولتها با اخذ تاییدیه های بین المللی برای  شرایط بحرانی خستگی  و آتش سوزی عملکرد فوق العاده و قابلیت اطمینانی دارند.

3.رول بولتهای پیچشی:  این نوع از رول بولت ها با طیف گسترده و متنوع برای بارهای دایم و موقت طراحی شده اند. برخی از انواع آن برای بتنهای مجوف و سفال نیز قابل استفاده است.


سایز رول بولت

رول بولت ها از جهت قطر و طول(عمق کاشت) در سایزهای مختلفی تولید می شوند که تناسب بین قطر و طول رول بولت برای میزان باربری آن بسیار مهم است. رول بولت های با مکانیسم عمل پیچشی و آندرکات معمولا برای بارگذاریهای سبک استفاده می شوند و از این جهت اندازه کوچکتری نسبت به نوع انبساطی دارند. بزرگترین اندازههای رول بولت متعلق به نوع رول بولتهای انبساطی است.

 

استاندارد رول بولت:
مهمترین استانداردهای رول بولت جهت ساخت و بهره برداری عبارتند از:

1: FM

2:   UL

3a: ICC Concrete

3b: ICC Grouted Masonry

3c: ICC Hollow Masonry

3d: ICC Unreinforced Masonry

4: Cola

5: Miami-Dade

6: NSF 61

7: LEED

8: FBC HVHZ

9: 2009 IBC

10: 2012 IBC

11: 2015 IBC

 

قطر انکر بولت (Anchor Bolt) و عمق کاشت میلگرد و راد
قطر و عمق کاشت از مهمترین عوامل انتخاب انکر مناسب با نوع کاربری هستند. بر اساس میزان بار و محدودیت های اعمال شده مانند تعداد سوراخ های موجود روی پایه های ماشین آلات و تجهیزاتی که باید نصب شوند و همچنین محدودیت های ناشی از  طراحی و اجرا از قبیل فاصله انکر ها از یکدیگر و یا از لبه بتن ، قطر و عمق کاشت انکر تعیین می شود.

 عمق کاشت انکر-رول بولت، نسبت مستقیم با باربری آن دارد. حداقل و حداکثر عمق نفوذ آن  بر اساس به نوع و ضخامت مصالح پایه و همچنین کیفیت محصول مورد استفاده و شرایط مشخص شده بر اساس آیین نامه های موجود متغیر خواهد بود.

چنانچه قطر انکر-رول بولت در اثر برخی محدودیت های اشاره شده معین و ثابت باشد، اما باربری آن کمتر از میزان بار وارده باشد،  می توان با افزایش عمق کاشت انکر مناسب را انتخاب کرد. از سوی دیگر چنانچه باربری انکر بیش از میزان بار طراحی شده باشد، می توان عمق کاشت را کاهش داد تا بهترین انتخاب صورت گیرد.

بر این اساس می توان گفت که صرفا انکر های شیمیایی قابلیت انتخاب، طراحی و اجرا با عمق کاشت های مختلف را دارند.

 

مصالح پایه کاشت
انواع مختلف بتن از جمله بتن سخت ( Solid )، متخلخل ( Hollow )، سبک ( Light Weight )، ترک دار ( Cracked )، هوا دار ( Aerated ) و …، به همراه انواع آجر ( Brick )، سفال ( Hollow Brick )، بلوک های گچی و سیمانی ( Gypsum & Cement Board )، سنگ های طبیعی ( Natural Stone ) و … از جمله مصالحی هستند که میتوان کاشت را در آنها  انجام داد.



نحوه استفاده از رول بولت

برای ایجاد یک بیس کاری جهت اتصال و جوش دادن تیر آهن ها، میل گرد ها، نبشی ها نیاز به یک صفحه بیس می باشد که این صفحه باید به بتن در پی ساختمان اتصال داشته باشد. برای اتصال این بیس که معمولا یک صفحه فلزی است از رول بولت استفاده می شود. طریقه استفاده رول بولت بدین صورت است که ابتدا سر مخروطی پیچ را به داخل سوراخ ایجاد شده در بتن یا سنگ وارد می کنند. سپس با بستن مهره رول بولت به تدریج استوانه چاکدار توسط واشر به سمت داخل رانده شده و بر روی سر مخروطی چاک آن باز شده و این استوانه به تدریج افزایش حجم می دهد.

کاربرد رول بولت

از رول بولت ها در صنعت ساختمان و سازه جهت ایجاد صفحه پایه اتصال به وفور استفاده می شود.
از رول بولت ها در صنایع مکانیکی در تاسیسات و مخازن جهت اتصال مخازن به زمین نیز استفاده می شود. همچنین در تهویه مطبوع نیز برای اتصال به سقف و ستون های بتنی استفاده زیادی دارند.
رول بولت ها در صنایع برق و در دکل های برقی برای اتصال کلمپ ها و ساپورت ها به دکل مورد استفاده قرار میگیرند.
استفاده از رول بولت در ایجاد ریل و اتصال ریل و گارد ریل بسته به نوع ریل مرسوم است.


برچسب‌هاRoll Bolt, ابزار ساختتمانی رول بولت, تخریب ساختمان, تخریب سازه, روش تخریب ساختمان بالا به پایین, رول بولت, رول بولت چیست, شرکت هیلتی, قیمت رول بولت, کاربرد رول بولت, نحوه استفاده از رول بولت


رول بولت
 استاندارد:

NMG: 115 / 116 / 121 / 150 / 151 / 154 / 155 

مکانیسم رول بولت که با نام انکر بولت نیز شناخته می شود به گونه ای است که درون سوراخ کار گذاشته شده افزایش حجم پیدا می کنند . رول بولت های قلابی یا چشمی که برای آویزان کردن اشیا از سقف ( لوستر ، گلدان و ... ) استفاده می شوند ، نیز زیر مجموعه همین نوع پیچ هستند . مشهورترین تولید کننده پیچ رول بولت در دنیا شرکت هیلتی است که متاسفانه اصل آن در کشور ما یافت نمی شود ولی به پیچ های موجود معمولا بر اساس استاندارد های این شرکت هستند و به اصطلاح از پیچ های مشابه هیلتی ایران استفاده می شود ، که از انواع مختلف آ ن با علامت های اختصاری H.S.A – S.H.K – H.S.L – H.D.A و غیر نام برد .




رول بولت چیست
________________________________________
رول بولت چیست ؟
تعریف رول بولت بسته به نوع کارایی آن متفاوت می باشد اما به طور  خلاصه میتوان گفت رول بولت وسیله ایست ابزاری از جنس فلز(معمولا آهنی)مجموعا متشکل از یک عدد پیچ screwwعمدتا سر مخروطی شکل ، یک عدد لوله استوانه ای شکل چاک دار به همراه یک عدد مهره و یک عدد واشر.
ابعاد و اندازه های رول بولت:
ابعاد و اندازه های رول بولت با توجه به نوع و عمق کار مختلف است. به عنوان نمونه از کوچکترین اندازه آن که سایز 50*5 میلی متر است که در کف دست انسان جا می گیرد گرفته تا اندازه های 1 متری



موارد مصرف رول بولت:
از این ابزار بیشتر در کارهای عمرانی مانند ساختمان سازی نظیر نصب و اتصال صفحه ستون ها (پلیت) به سطوح بتنی و همچنین در ایمن کاری ها و نصب تجهیزات حفاری های تونل ها و معادن و در موارد دیگر جهت اتصال و یا ثابت نگه داشتن اشیاء مختلف بر روی کف زمین و یا داخل دیوار و بتن بکار برده می شود .
مانند :
صندلی های اجتماعات، پایه های دیواری دوربین های مدار بسته ، دستگاه های لرزش دار ،

مقاومت برشی و کششی نهایی پیچ های مکانیکی :
هر نوع پیچ مهاری بر حسب قطر و مقاومت میلگرد دارای نیروی برشی و کششی مجاز می باشد که توسط کارخانه سازنده ارائه می شود.
مقاومت برشی و کششی نهایی پیچ های مکانیکی متداول در جدول های صفحات بعدی ارائه شده است .
این مقاومت ها برای مواقعی است که فاصله پیچ ها از یکدیگر و ازلبه اعضاء کم کافی باشد و برای استفاده از پیچ های مخصوص و یا پیچ های متداول در فواصل کمتر ،باید از مقاومت ها و ضرایب کاهش مقاومت توصیه شده توسط کارخانه سازنده بهره جست .



عوامل موثر در انتخاب نوع بولت مناسب :
عوامل موثر در انتخاب نوع بولت متفاوت است ولی به اختصار میتوان موارد زیر را بیان کرد :
شرایط محیطی
میزان بار
نوع بار
قطر انکر و عمق کاشت
ماده یا مصالح پایه
فاصله از لبه ماده پایه و فاصله دو انکر از یکدیگر


آزمایش کشش بولت و میلگرد پس ازعمل آوری :
PULL OFF
پس از اتمام کاشت و سپری شدن مدت زمان عمل آوری بولت (در مورد بولت سیمانی و رزینی رعایت این نکته ضروری است)، با یکی از دو هدف مختلف زیر اقدام به کشیدن بولت میشود:
هدف اول از کشیدن بولت :
آزمایش مقاومت کششی بولت
هدف دوم از کشیدن بولت :
بنا به طرح ارائه شده توسط طراح بولتها باید تحت کشش قرار بگیرند.





قیمت رول بولت


نصب رول بولت

نحوه کاشت و عملکرد رول بولت 
رول بولت ها بر حسب نوع و مدل به روشهای انبساطی , اصطکاکی , چسبندگی و یا ترکیبی از این چند روش عمل می کنند

مرحله اول: ایجادحفره و سوراخ در محل کاشت رول بولت

مرحله دوم: کارگذاشتن رول بولت در حفره ایجاد شده و اتصال کار مورد نظر به آن

مرحله سوم: گرداندن مهره رول بولت در جهت عقربه های ساعت به وسیله آچار و عمل نمودن رول بولت




فروش رول بولت




کاشت رول بولت، انکر بولت و میلگرد

کاشت انواع انکرهای مکانیکی و شیمیایی و میلگرد در سازه های بتنی هیلتی 

سیستمهای میخکوب هیلتی

نصب پلیت های سبک و سایر اجزای سبک بر روی سازه های بتنی




سایز رول بولت

انواع رول بولت

رول بولت هیلتی

استاندارد رول بولت


NMG: 115 / 116 / 121 / 150 / 151 / 154 / 155

مکانیسم رول بولت که با نام انکر بولت نیز شناخته می شود به گونه ای است که درون سوراخ کار گذاشته شده افزایش حجم پیدا می کنند . رول بولت های قلابی که

برای آویزان کردن اشیا از سقف ( لوستر و اشیاء تزیینی) استفاده می شوند ، نیز زیر مجموعه همین نوع پیچ هستند . مشهورترین تولید کننده پیچ رول بولت در دنیا شرکت

هیلتی است که از انواع مختلف آ ن با علامت های اختصاری H.S.A – S.H.K – H.S.L – H.D.A و غیر نام برد.

 

تفاوت انکر بولت و رول بولت

نحوه کاشت رول بولت غلاف کوتاه

کاشت رول بولت

 رول بولت  موارد مصرف

از این ابزار بیشتر در کارهای عمرانی مانند ساختمان سازی نظیر نصب و اتصال صفحه ستون ها (پلیت) به سطوح بتنی و همچنین در ایمن کاری ها و نصب تجهیزات حفاری های تونل ها  و معادن و در موارد دیگر جهت اتصال و یا ثابت نگه داشتن اشیاء مختلف بر روی کف زمین و یا داخل دیوار و بتن بکار برده می شود . مانند صندلی های اجتماعات، پایه های دیواری دوربین های مدار بسته ، دستگاه های لرزش دار ، تجهیزات صخره نوردی و تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی و … مورد استفاده قرار می گیرد .



کاشت رول بولت در بتن که به آن اصطلاحا کاشت مکانیکی نیز گفته می شود . در این روش همانند روش بالا محل مورد نظر توسط دریلهای مخصوص سوراخ میشود با این تفاوت که قطر سوراخ متناظر با قطر رول بولت میباشد به طوریکه رول بولت با چکش در سوراخ جا گذاشته میشود. سپس توسط آچار نسبت به گرداندن مهره رول بولت اقدام می شود که در این حالت مکانیسم رول بولت فعال شده و با بتن درگیر میشود



تعریف پیچ - Bolt : 
در واقع استوانه ای است که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است. طراحی شیار پیچ ها برای بریدن مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است، شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود. 


برای شناخت پیچ ها وتعریف پیچ ها به 4 مشخصه نیازمندیم :

 الف ) قطر پیچ   ب) طول پیچ  ج ) نوع کله پیچ   د ) نوع دنده وگام پیچ فاصله قله دو نخ رزوه کنار هم


تعریف مهره - Nut :

مهره جسمی حلقه‌ای شکل، گرد یا چند ضلعی است که داخل سوراخش رزوه شده است. مهره‌ها یراقی کمکی برای پیچ‌ها هستند تا به واسطه آنها پیچ‌ها سفت تر در مسیر پیچش خود بسته شوند.مهره و پیچ اصطلاحاً با حالت مادگی و نری درون هم چفت می‌گردند. رزوه و شیار مهره‌ها با رزوه و شیار پیچ‌ها باید دارای تناسب خاص برای چرخش صحیح پیچ درون مهره باشد.مهره‌ها معمولاً از جنس فولاد، آهن یا دیگر فلزات هستند اما برای پیچ‌های پلاستیکی مهره‌های پلاستیکی هم ساخته شده است .

تعریف واشر - Washer :

واشر، در حقیقت، واسطه بین مهره و بدنه بوده و حلقه‌ای است از جنس فلز و یا گاه لاستیک. واشرها معمولاجهت توزیع بار پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شوند. استفاده از واشر دلایل گوناگونی دارد؛ :1. زیر مهره قرار می گیرد تا چرخش مهره به قطعه ی اصلی آسیب نرساند. 2. از باز شدن مهره یا پیچ براثر لرزش جلوگیری می كند. 3. فشار حاصل از بستن مهره بر قطعه یكار را بهتر انتقال می دهد .

رده‌ی مقاومتی پیچ:

رده‌ی مقاومتی در پیچ‌ها بر اساس استاندارد   DINبا سه عدد ۸٫۸، ۱۰٫۹ و ۱۲٫۹تعریف شده است .

شایع ترین کاربرد پیچ برای نگه داری اشیا و قطعات به یکدیگر می باشند. بخش استوانه ای از قسمت انتها تا نوک پیچ را پای پیچ گویند که ممکن است کل یا بخشی از آن رزوه شده باشد. به فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ گفته می شود.

پیچ های قدرت که گاهی محرک های خطی یا پیچ های انتقال نیز نامیده می شوند، برای تبدیل حرکت دورانی مهره یا پیچ به حرکت خطی نسبتا آهسته در امتداد محور پیچ به کار می روند. هدف بسیاری از آن ها اخذ مزیت مکانیکی بیشتر است، مانند جک ها و پرس ها و هدف برخی حصول به جا به جایی دقیق حرکت محوری است.

جنس پیچ ها
جنس پیچ ها میتواند از فلز، چوب، پلاستیک باشد. پر مصرف ترین مواد در تولید این نوع اتصالات فولاد میباشد و نوع آن فولادهای کم کربن و کربن متوسط میباشد. ولی استفاده کردن از فولادهای با کربن بالا، فولاد زنگ نزن(استنلس استیل )(صنایع دریایی -صنایع غذایی -مکانهای مرطوب )، آلومینیوم (ظروف تفلون)، مس، برنج نیز معمول میباشد.
یکی از مهمترین نکاتی که در تولید این گونه اتصالات مانند پیچ ومهره و پرچ باید توجه داشت نوع و جنس مواد اولیه میباشد. جنس و نوع مواد اولیه نه تنها در کیفیت این نوع اتصالات تاثیر دارد در قیمت تمام شده آنها نیز تاثیر زیادی دارد. نوع مفتول فولادی که در تولید پیچ و پرچ و مهره ها استفاده میشود باید قابلیت و فرم پذیری سرد را داشته باشد( Cold heading quality (CHQ. این نوع فولادها معمولا از فولاد ساختمانی و معمولی گرانتر هستند و دلیل آن این میباشد که در فولاد های با قابلیت CHQ سعی میشود تا حبابهاب ریز هوا به حداقل برسد و سطح و مقطع مفتول به صورت یکنواخت تر و همگن تر باشد تا در هنگام تولید سطح قطعات تولیدی ترک نخورد وترک نداشته باشد.

فرآیند تولید پیچ

فرآیند تولید پیچ در واقع یك عملیات پرس كاری است كه طی آن مفتول كه ماده اولیه تولید پیچ است طی چند ضربه شكل نهایی را به خود می‌گیرد. این عملیات پرس كاری می‌تواند سرد یا گرم انجام شود كه معمولاً برای تولیداتی تا قطر 24میلی از پرس كاری سرد و برای بالاتر از آن پرس كاری گرم استفاده می‌شود.
عملیات فرم دهی مفتول توسط قالبهای مخصوص این كار انجام می‌شود. معمولاً بخشی از مفتول كه درنهایت ساقه پیچ خواهد شد. توسط قالبهای ثابت یا ماتریس‌ها شكل داده می‌شود و آن بخش از مفتول كه كله پیچ خواهد شد توسط قالبهای متحرك یا پانچ و یا سینه شكل نهایی را به خود می‌گیرد.
برای اینكه مفتول مورد مصرف از نظر مشخصات مكانیكی نهایی یعنی پس از تبدیل شدن به پیچ و همچنین قابلیت فرم‌پذیری و كار سرد در حین تولید را داشته باشد باید دارای آنالیز مواد معین و مشخصات مكانیكی خاصی باشد كه در این مورد به تفصیل توضیح داده خواهد شد.
عملیات فرم دهی روی مفتول باتوجه به شكل و ابعاد پیچ طی چند مرحله صورت می‌گیرد تا پیچ شكل نهایی مورد نظر را به خود بگیرد. باتوجه به این مطلب در انتخاب ماشین برای تولید پیچ چند مشخصه عمده مورد نظر است:
1- تناژ ماشین
2- تعداد قالب
1- همانطور كه در بالا توضیح داده شد ماشین‌های پیچ سازی در واقع پرس‌های ضربه‌ای از نوع افقی (خوابیده) هستند. این پرسها در واقع دارای كورس ثابت هستند و میزان تناژ ضربه‌ آنها متفاوت است و بین حدود 5 تا 400 تن درحال تغییراست. از این رو تولید كننده براساس مشخصه تولید خود از نظر قطر پیچ ماشینی با تناژ مناسب را انتخاب می‌كند.
2-  از آنجا كه عمل فرم دهی مفتول طی چند مرحله انجام می‌شود. تعداد مراحل كاری ماشین اهمیت خاص دارد ماشین‌های پیچ زنی در انواع مختلف وجود دارند و آنها را براساس مراحل كاری كله زن دسته بندی می‌كنند مانند یك مرحله،‌دو مرحله، كه در این مورد ذیلاً به توضیح آن می‌پردازیم.
ماشین آلات
ساده ‌ترین نوع ماشین پیچ سازی نوع تك قالب است كه دارای یك ماتریس و یك پانچ است كه برای تولید پیچهای كاملاً‌ ساده مانند پیچها و یا پرچهای سرگرد و یا حتی میخ مورد استفاده قرار می‌گیرند

ماشین در  قالب سه ضرب
این ماشین دارای دو ماتریس و سه پانچه است روش كاری آن به این صورت است كه بر روی یك ماتریس دو ضربه و بر روی ماتریس دیگر یك تك ضربه وارد می‌شود. این ماشین توانایی تولید انواع مختلف پیچها را از قبیل سرشش گوش، سرگرد، آلن و غیره را داراست و از نظراقتصادی نیز بسیار مناسب است البته لازم به ذكر است كه در انواع پیشرفته‌تر این ماشین این امكان وجود دارد كه بر روی ماتریس اول دو ضربه و بر روی ماتریس اول دو ضربه و بر روی ماتریس وم یك ضربه زده می‌شود و یا اینكه با با تغییری روی ماشین یك ضربه روی ماتریس اول و دو ضربه روی ماتریس دوم زده می‌شود.
- سه قالب سه ضربه
این ماشین دارای سه ماتریس و سه پانچ است بدین معنی كه هر ماتریس یك پانچ دارد این ماشینها از نر تناژ از ماشینهای قبلی قویتر هستند و برای تولید پیچهایی با قطر بالا استفاده می‌شود.

-         چهار قالب چهار ضرب(چهار مرحله‌ای)
این ماشینها كه به ماشینهای چهار مرحله‌ای معروفند دارای چهار ماتریس و چهار پانچ هستند و با توجه به تعداد قالب از قابلیتهای خوبی برخوردارند. تقریباً همه نوع پیچ را میتوان با این ماشینها تولیدكرد از این رو با درنظرگرفتن تعداد قالب دست طراحی برای طراحی برای طراحی خیلی باز است . 

انواع پیچ ها از نظر كار برد :
پیچ ها در صنعت به دوصورت مورد استفاده قرار میگیرند.

الف: پیچ های محكم كننده : این پیچ ها به منظور وصلكردن دو چند قطعه مختلف به یكدیگر به كار می روند كه معمو لا فرم دندانه ی آنمثلثی (v) می باشد.

ب: پیچ انتقال حركت : این پیچ ها شامل انو اع پیچهاوحلزون هایی است كه جهت انتقال حركت یا تبدیل حركت دورانی به حركت مستقیم الخط ویاتغیر سرعت به كار می رود. فرم مقطع پیچ های انتقال حركت اغلب ذوزنقه ای یا مربعهای می باشد. وازموارد استفاده ی آ نها هدایت سوپرت ماشین و میز صفحه تراش و فرز میباشد.

سیستم های  پیچ  :

پیچ ها را در دو سیستم استاندارد كرده اند  :

1-   سیستم DIN= فرم صنعتی المان

2-   سیستم ISO= سازمان استاندارد بین المللی

روش واستاندارد DIN تا سال 1960 متداول بود وهماكنون سیستم ISO

جایگزین ان شده است . درسیستم DIN به دلیل اینكه سر دندانه هاتیز می باشد و باعث خراب شدن سریع پیچ ها میشود یكی از عیب های این سیستم می باشد.

جهت گردش دندانه های پیچ :

 اگر جهت حركت دندانه پیچ ها به طرف راست باشدپیچ راست گرد گفته می شود. برای شناخت ان كافی است به ان عمود نگاه كنیم  درصنعت موارد استفاده  پیچ های راست گرد بیشتر از چپ گرد است . پیچ های چپ گرد برایاتصال لوله هایی كه برای گاز های قابل اشتعال مورد استفاده قرار می گیرد .

اتصالات بیچ شده به صورت اینکه چگونه بار اعمالی را انتقال می دهند دسته بندی می شوند. اگر بار به صورت موازی با محور پیچ ها وارد شود . اتصال با نام اتصال کششی شناخته می شود .

هنگامی که بار وارده بر اتصال به صورت عمود بر محور پیچ ها باشد اتصال به نام اتصال برشی نامیده می شود.

دراتصال برشی پیچ ها می توانند به صورت بین برشی بارها ی اعمالی را انتقال دهند یااینکه پیچ های سفت شده تا یک اتصال اصطکاکی را به وجود آورند.

حالت مرکب نیز می تواند وجود داشته باشد . که درآن بار به صورت حالت مرکبی از دو حالت انتقال پیدا کند. از لغزش در اتصالات اصطکاکی توسط نیروی فشاری بین اجزا جلوگیری می شود که این نیروی فشاری با کشش پیچ حاصل می شود . این نیروی اصطکاکی که باعث نگهداری اتصال می شود به چند عامل مهم بستگی دارد که در این میان نیروی پیچ بارپیچ و مقاومت لغزشی سطوح اعضای اتصال دو عامل مهمتر می باشند .

اتصال برشی به طور معمول در سازه های هوافضایی ،‌ساختمانی ، خطوط راه آهن و پل ها یافت می شوند.

شرح انواع مختلف پیچ ها:

در بیشتر واحدهای صنعتی از پیچ ها برای سوار کردن و اتصال قطعات روی یکدیگر و نیز تنظیم دستگاههای صنعتی و یا جهت انتقال حرکت استفاده می شود. در کمتر دستگاهی است که از پیچها استفاده نمیشود به همین دلیل است که اهمیت آنها در صنعت بسیار زیاد می باشد. مواردی که از پیچها استفاده می شود عبارتند از:

ماشینهای ابزار، انواع گیره ها، وسائط نقلیه، ابزرار و ادوات جنگی ، کشتی ها، هواپیماها، ساختمانهای فلزی، میز و صندلی، ماشینهای چاپ و ریسندگی و بافندگی ، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، لوازم خانگی و ...


نوع جنس پیچ و مهره ها:
در بیشتر مواقع نوع جنس پیچ و مهره بر حسب اعداد و حروف معتبر بین المللی بر روی گل پیچ حک می شود و برای پی بردن

به نوع آلیاژ پیچ و مهره کافیست معنی اعداد و حروف درج شده بر روی آن را بدانید . 



انواع رزوه‌های پیچ :


1) مجموعه رزوه درشت  
2)مجموعه رزوه ریز
3) مجموعه رزوه فوق‌العاده ریز
4) مجموعه هشت رزوه‌ای 
5) مجموعه دوازده رزوه‌ای 
6)مجموعه شانزده رزوه‌ای 
7) رزوه امریكایی
8) رزوه دندانه ارّه‌ای
9) رزوه چهارگوش
10) رزوه پیچ حلزونی 29 درجه.



پیچ های غیر خودکار یا ساده :
این نوع پیچ ها برای ثابت شدن نیاز به مهره دارند یاقطعه ای که مانند مهره باشد و بتواند کار مهره را انجام دهد. معروفترین پیچ از این نوع را میتوان انواع پیچ های شش گوش ذکر کرد همچنین پیچ هایی دیگر مثل پیچ اتاقی، پیچ جوشی، پیچ استوانه، پیچ آلن و ... را میشود نام برد .

پیچ های عادی برای اتصال دادن قطعات در جایی که اتصال غیر دائمی موردنیاز باشد به کار می روند .


پیچ های خودکار :
پیچ های مخروطی معمولاً دارای دندانه های درشت می باشند وبرای اتصال قطعات نرم مانند چوب و پلاستیک بکار می روند.
پیچ های خودکار نوعی از پیچ هستند که برای ثابت شدن درقطعه مورد اتصال نیازی به مهره ندارند و درون کار فرو میروند و نوک آنها معمولامانند میخ تیز هست و حتی می توانند قطعه کار شده را سوراخ کنند مثل پیچ های سرمته ای،پیچ چوب ،...

سرپیچ ها از نظر ظاهری نیز با هم متفاوت می باشند. برخی پیچ ها دوسو، برخی چهارسو، برخی آلن خور، برخی آچارخور، برخی پنج پر و... می باشند .
پیچ های ساختمانی
انواع پیچ، مهره، واشرهای فولادی با قابلیت کشش بالا دراستانداردهای Din6916/HV- Din6914/HV - Din6915/HV درگرید 10/9 جهت پیچ ها و گرید10 برای مهره، مورد استفاده در ساختارهای فولادی، ساخت پل، انواع داربست و چوب بست چهارچورب های ساختمانی و بپج های مختلف مطابق استاندارد و گریدها : 
ASTMA325/A325M
ASTMA490/A490M
پیچ های صنایع خودروسازی
پیچ و مهره و واشرهای مخصوص صنایع خودروسازی که شامل انواع پیچ های خودکار و خاص می باشد
پیچ های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دریایی
ASTM A193 - A194 - L7 - B7 - B7M - L7M - 2H - A4_80( 316) - A2_70 (304) 
مطابق استانداردها و گریدهای مختلف

شرح اجزاء مختلف پیچ و طریقه تراشیدن آنها:

قبل ازاینکه به تراش پیچ ها اقدام نمائیم لازم است که اجزاء مختلف آنرا بشناسیم برای این منظور بطور خلاصه بشرح هر یک بصورت زیر می پردازیم.

۱- قطر خارجی Mujor D – بزرگنرین قطر پیچ و یا مهره را قطر خارجی آن گویند که عبارت است از اندازه سر دندانه تا سر دندانه مقابل که آنرا با حرف OD نمایش می دهند.

۲- ارتفاع یا گودی دندانه Depth of T – ارتفاع دندانه عبارت است ازفاصله قائم میان سر دندانه تا ته دندانه پیچ که آنرا با علامت h مشخص می نمایند.

۳- قطر داخلی Minor D که کوچکترین قطر پیچ و یا مهره را قطر داخلی گویند که اندازه آن عبارت است از فاصله ته دندانه تا ته دندانه مقابل آن یا به عبارت دیگر برابر است با تفاضل قطر بزرگ دو برابر ارتفاع دندانه که با حرف I نشان میدهند.

۴- تعداد دندانه Nimber of T. –  تعداد دندانه عبارت استاز تعداد دندانه در یک اینچ روی محیط در طول پیچ که برای تعیین آن خط کش یا کلیس را روی پیچ  قرار داده و سپس دندانه های بین یک اینچ را میشماریم که معمولاًآنرا با حرف N نمایش میدهیم. علاوه بر آن میتوان با طرق مختلف دیگری آنرا اندازه گیری نمود که عبارت از استفاده از شابلن به این ترتیب که شابلن مورد نظر را رویدندانه ها قرار داده و در صورتیکه نوری از بین دندانه ها مشاهده نشد تعداد دندانه هائیکه روی شابلن نوشته شده است همان تعداد دندانه پیچ خواهد بود.

۵- گام یا تقسیم دندانه Pitch – فاصله نوک یک دنده تا دنده مجاور و یا فاصله یک نقطه از ته دنده تا نقطه مشابه از ته دنده دیگر را گام یا تقسیم دنده گویند که با علامت P مشخص میکنند.

۶-  تارک یا پهنای سر دنده Crest – سر دندانه پیچ های یکنواخت ملی دارای سطح باریکی است که طرفین یک دندانه را بهم متصل میسازد با f علامت گذاری شده است.

۷- پهنای ته دندانه root – کف شیتر بین دو دندانه محور که طرفین آنها را بهم متصل میسازدپهنای ته دندانه گویند که با علامت C یا R نمایش میدهند.

۸- قطر متوسط (قطر میانه) پیچ Pitch D. – قطر میانه عبارت است از استوانه فرضی که دنده های پیچ را درمحلی قطع میکند که در آن قسمت هر دندانه مساوی پهنای شیار مجاور آنست و یا بعبارت دیگر عبارت است از تفاضل قطر بزرگ و ارتفاع دنده که با علامت  DP و یا E نمایش داده میشود.

۹- گام محوری پیچ Lead – گام محوری پیچ عبارت است از فاصله ای که پیچ در داخل مهره یامهره روی پیچ در یک دور گردش این گام درست شبیه گام دندانه می باشد. گامهای محوریمتعددی را نشان میدهد. قسمت بالا یک نوع پیچ یک راهه که دارای یک گام میباشد معرفی مینماید.


تراش پیچها اصولاً دو روش درنظر گرفته شده که عبارتند از:

۱-  پیچ تراشی با دور معکوس

۲-  پیچ تراشی بکمک ساعت پیچ بری

تراشیدن پیچ های داخلی (مهره ها)

پیچ های داخلی که همان مهره ها می باشند از نظر دندانه بستگی بنوع دندانه پیچ خارجی داردکه شرح انواع آنها قبلاً داده شده است اکنون میپردازیم بشرح تراشیدن پیچ های داخلی

برای اینکه مهره ای جهت پیچ مشخصی بسازیم لازم است که ابتدا آن را باندازه معینی با مته سوراخ نموده و یا با تراش آنرا داخلی تراشی نمائیم برای این منظور بایستی قطر مته یا اندازه داخلی مهره را محاسبه نموده سپس به همان اندازه با مته سوراخ و یا داخل تراشی نمائیم اصولا برای اینکه مهره ساخته شده روی پیچ بخوبی حرکت نماید باید میان قطر داخلی پیچ و قطر داخلی مهره فضای آزادی بنام لقی Clearance پیش بینی شود یعنی مهره را بامته ای که قطرش از قطر داخلی پیچ بزرگتر است سوراخ نمائیم درنتیجه مهره میتواندآزادانه بدون لقی روی پیچ حرکت کند و همچنین این عمل از شکستن قلاویز ضمن قلاویزکاری جلوگیری خواهند نمود.

مقدارفضای آزاد یعنی اضافه اندازه قطر داخلی سوراخ مهره از قطر داخلی پیچ بستگی به جنس مهره دارد و این مقدار برای فلزات معمولی مانند فولاد کم کربن و بسیاری ازآلیاژهای مس در حدود  گودی دنده یعنی  انتخاب میشود ولی برای فلزات سخت این مقدار فضای آزاد از هر طرف برابر  درنظر گرفته شده است اگر قطر داخلی مهره را با T نشان دهیم میتوان اندازه قطر مته را از رابطه زیر بدست آورد.


سازه های پیچ و مهره

 امروزه استفاده از سازه های پیچ و مهره ای در صنعت به نحو چشمگیری افزایش یافته به طوری که این سازه ها در گذشته فقط شامل سوله های صنعتی و مجتمعهای پتروشیمی و سازه های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز می شد . هم اکنون کاربرد این سازه ها در ساختمانهای مسکونی ، اداری و تجاری که در شهرها نیز ساخته می شود با رشد چشمگیری روبرو بوده است .  از مهمترین دلایل  استفاده از سازه های پیچ و مهره ای در کشور های صنعتی عدم نیاز به جوشکاری زمان نصب سازه و در موقعیتهای سخت همچنین سرعت بیشتر اجرا در محل نصب نسبت به سازه های جوشی میباشد . همچنین  اسکلتهایی که در محوطه پروژه های ساختمانی تولید می شوند بخاطر محدودیت در تامین برق مکفی و بکار گیری دستگاه های جوش مدرن ( با نرخ نفوذ بالا و استاندارد ) ، عدم وجود ابزار صنعتی سنگین ، تیم های مجرب ، رنگ آمیزی و زنگ زدایی صحیح  و … نه تنها فاقد کیفیت هستند بلکه کاملاً دست و پاگیر و دارای پروسه ای زمان بر هستند که بلاشک منجر به ایجاد ترافیک در معا بر و تزاحم همسایگان می شود .

روش سنتی ساخت اسکلت در محل از لحاظ اتصال و برپایی نیز علاوه بر موارد ذکر شده هزینه  بالایی از بابت جرثقیل دارد . با توجه به زلزله خیز بودن کشور ما و حوادث ناگواری که در سالهای گذشته خصوصاً در بم صورت گرفت رویکرد و نگرشی جدید به تولید صنعتی و استاندارد اسکلتهای ساختمانی پدید آمده است ، زیرا این نوع ساختمانها با طراحی خاص و اجرا بصورت صنعتی و مدرن ، مقاومت قابل ملاحظه ای در مقایسه با اسکلتهای سنتی دارند . نکته دیگر ، اقتصادی و پایین تر بودن هزینه تولید و نصب نسبت به روش سنتی معمول به صورت کلی  است که در مواقع کمبود عرضه و افزایش قیمت تیرآهن درصدی قابل توجه میگردد . با توجه به گستره طراحی در تیر ورقها و سازه های پیش ساخته ، محاسبات فضا سازی و بارگذاری نیز با آزادی عمل بالایی صورت می گیرد .

مزایای ساخت اسکلت پیش ساخته پیچ و مهره ای نسبت به سایر اسکلت های اجراشده عبارتند از :                                                                                                                                                                                            

سرعت اجرا : سرعت اجرای سازه های با اتصالات پیچ و مهره ای نسبت به اتصالات جوشی بالاتر و کاملا قابل لمس می باشد و زمان ساخت سازه های پیچ و مهره ای کمتر از سازه های با اتصالات جوشی است و با توجه به مدت زمان بالای اجرای پروژه های کشورمان این نوع از سازه ها جهت کاهش زمان ساخت پیشنهاد می گردد .

سرعت نصب : در این گونه از سازه ها بدلیل حذف کامل جوشکاری در محل نصب سازه ، فقط با جایگذاری قطعات و بستن تعدادی پیچ و مهره محدود می شود که این عامل باعث افزایش چشمگیر سرعت نصب می شود و خطاهای نصب به حداقل خود می رسد .

کیفیت ساخت : کیفیت ساخت سازه با امکانات موجود در کارخانه و طبق نقشه های طراحی شده و تحت نظارت واحد کنترل کیفی قابل مقایسه با سازه های جوشی که در محل نصب سازه ساخته می شوند نمی باشد و دارای کیفیت بسیار بالایی می باشد .

پرت مصالح : معمولا دست محاسب در انتخاب مقاطع خاص مانندIPE  بسته می باشد و مجبور است با اضافه کردن ورق و جوشکاری اضافی به مقطع  مورد نظر خود برسد  .حال آنکه در ساختمان پیچ و مهره ای امکان اجرا و تولید مقاطع سبک تر و با مقاومت بیشتر وجود دارد استفاده از ورق در ساخت مقاطع و پرت آهن آلات به حداقل می رسد .

ایمنی و پایداری سازه : چه به لحاظ تئوری و چه به لحاظ عملی ثابت شده است که ساختمان های پیچ و مهره ای به دلیل کیفیت بهتر، پایداری و مقاومت بیشتری در برابر زلزله و نیروهای جانبی دارند .

هزینه کمتر :  اجرای ساختمان پیچ و مهره ای به لحاظ اقتصادی می تواند هزینه کمتری را به مالک تحمیل کند ولی این بدان معنی نیست که در دو سازه که کاملا مقاطع آن یکسان می باشد سازه پیچ و مهر ه ای کم هزینه تر باشد . ولی به دلیل باز بودن دست طراح در بهینه سازی و ساخت مقاطع با وزن کمتر، امکان کاهش وزن سازه توسط طراح به راحتی امکان پذیر است .

مقاومت در برابر آتش سوزی : در دماهای بالا معمولا اتصالات پیچ و مهره ای مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارند و احتمال تخریب سازه بسیار کمتر از اتصالات جوشی است .

عدم نیاز به فضای کار : معمولا در شهر ها به دلیل عدم وجود موقعیت و مکان مناسب جهت ساخت ، اغلب پیمانکاران دچار زحمت فراوان شده که با استفاده از این نوع سازه ها ، قابلیت اجرا در شلوغ ترین و کم حجم ترین موقعیت ها را فراهم کرده است.

رواج جهانی : در کلیه کشورهای آمریکایی و اروپایی تمامی سازه ها به صورت پیچ و مهره ای اجرا می شود مگر در سازه های بسیارکم اهمیت که اتصالات آن جوشی اجرا میشود که از دلایل مهم استفاده از این نوع سازه ها در این کشور ها ، عملکرد بهتر آن وتجربه بیشتر آن کشور ها در ساخت سازه های فولادی می باشد .

خوردگی سازه : در سازه های پیچ و مهره ای قبل از رنگ آمیزی ، قطعات داخل دستگاههای سندبلاست و وایربرس تحت نظر واحد کنترل کیفی زنگ زدایی می شوند که در سازه های جوشی این عملیات انجام نمی گردد و همچنین در سازه های جوشی بجای رنگ غنی شده با روی ، که در سازه های پیچ و مهره ای استفاده می شود ، ضد زنگ بکار می رود که این امر باعث خوردگی سریع سازه می شود

امکان استفاده در مدیریت حوادث : با توجه به امکان جابجایی این گونه سازه ها امکان جابجایی و نصب آن در مناطق بحران زده مانند سیل و زلزله امکان پذیر می باشد .

تخمین عمر خستگی پیچ های فلنج اتصالی در یک پوستهاستوانه ای تقویت شده
 با توجه به کاربرد گسترده اتصالات پیچی در صنایع، تخمین عمر خستگی پیچها امری مهم است.
اتصالات پیچی نقش مهمی در صنعت ایفا میکنند و نگرانی عمده مهندسانتخمین عمر این گونه اتصالات است

در حقیقت ، فلسفه طراحی دردهه اخیر تغییر کرده و تمرکز تحقیقات به جایتحلیل مقاومت استاتیکی روی عمر

خستگی قرار گرفته است . عمر خستگی اتصالات پیچی به عوامل زیادی همچونقطر پیچ ، گام دندانه پیچ ، گشتاور

بستن و ... بستگی دارد .

بااین وجود ، اطلاعات کم آزمایشگاهی موجود است که در آن رفتار پیچ رابه تنهایی بررسی کند . بررسی رفتار

خستگی پیچ ومهره  به علتپیچیدگی در توزیع تنش مشکل است .

این پیچدگی سه دلیل عمده دارد :

-         تقسیم بار غیر یکنواخت بین دندانه های پیچو مهره ، که توسط گودبر(  Goodier )  و ارامو( M.D Eramo  ) به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفت .

-         تمرکز تنش بوجود آمده به خاطر دندانه ها کهپیلکی (  W.Pilkey  )  آن را تعیین کرد .

-         اعوجاج در میدان تنش به خاطر تنش پسماند درطی فرایند ساخت که برادلی ( Bradley) و فتولازاده (  Fetullazade )  اثر آنرابررسی کردند.



اسکلت فلزی
 آنچه در طراحی پیچ و مهره اسکلت فلزی باید مد نظر قرار داد مبحث دهم مقررات ملی ساختمان سه نوع پیچ را برای به کار گرفتن در اسکلت فلزی تعریف کرده است ، پیچهای معمولی ،پیچهای پر مقاومت و پیچهای مقاومت متوسط که به ترتیب رده مقاومتی 5.6 و4.6 برای پیچهای معمولی یا آهنی پیچهای پر مقاومت 10.9 و پیچهای فولادی با مقاومت متوسط با گرید 8.8 در اسکلت فلزی می باشد. این اعداد معرف مقدار تنش جاری شدن و تنش گسیختگی پیچ می باشد. به عنوان مثال در گرید 8.8 در اسکلت فلزی پیچ و مهره منظور از 8 اول حداقل مقاومت نهایی پیچ برابر 8000 کیلو گرم و منظور از 8 دوم تنش جاری شدن پیچ در اسکلت فلزی برابر 8000 می باشد که معادل 6400 کیلوگرم بر سانتیمتر میباشد.X0.08 استانداردdin بر ابعاد پیچ تمرکز دارد که din931 پیچ نیم رزوه و din933 پیچ تمام رزوه در پیچ و مهره های اسکلت فلزی می باشد که این پیچها می تواند با گرید 5.6 و 8.8 و 10.9 تهیه شوند و برای اتصالات اتکایی در اسکلت فلزی مناسب می باشد. مهره ای که در اسکلت فلزی استفاده می شود با din934 شناخته می شود اما din6914 تنها با گرید 10.9 تولید می شود که استحکام کششی این پیچها 10000 kg/cm و تنش کششی آنها 9000 kg/cm است که از مقاومت بالایی در اسکلت فلزی برخوردار است و در اتصالات اصطکاکی به کار گرفته می شود. باید در نظر داشت که این پیچها رزوه کمتر و گل بزرگتری دارند یعنی آچاگیر آنها بزرگتر است. مهره مجاز برای این سازه های فولادی(اسکلت فلزی) din6915 و واشر آن din6916 می باشد و اما استاندارد ASTM برای پیچهای شش گوش اسکلت فلزی در سه نوع تعریف شده است که به ترتیب ASTM A307 و ASTM A325 و ASTM A490 می باشد.




آشنایی با نحوه‌ی نصب رول بولت – کاشت میلگرد در بتن
نصب رول بولت

در پروژه های ساختمانی، انکر بولت ( رول بولت ) ها به منظور نصب صفحه ( Plate ) های فلزی با ابعاد و ضخامت های مختلف به سطوح ( Base Material ) از جنس بتن سخت شده، سنگ، آجر و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

این صفحه ها امکان اتصال و جوشکاری قطعات فلزی مختلف به سازه بتنی به منظور اجرای انواع نماهای خشک و کامپوزیت، اجرای ساپورت های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، نصب تجهیزات و ماشین آلات و ... را فراهم می کند. اما آن چه در این میان اهمیت دارد، انتخاب انکر بولت مناسب با توجه به نوع عملکرد، سایز، ظرفیت باربری و محدودیت های نصب می باشد.

رول بولت ها از لحاظ نوع و عملکرد به دو دسته مکانیکی و شیمیایی طبقه بندی می شوند.

1.کاشت شیمیایی میلگرد که به واسطه ی یک چسب مخصوص انجام خواهد شد.در اين روش ابتدا محل مورد نظر توسط دريلهاي مخصوص سوراخكاري در بتن به قطر در حدود 4 الي 6 ميليمتر بيشتر از قطر ميلگرد مورد نظر سوراخ شده ،توسط دستگاه باد ، گرد وغبار داخل آن تخليه شده و توسط چسب كه از دو متريال و در دو محفظه جدا مي باشد توسط دستگاه مخصوص كه داراي سر خرطومي شكل است از پايين سوراخ به سمت بالا پر مي شود . سپس ميلگرد با دست و به صورت چرخشي درون سوراخ قرار داده مي شود.

2.كاشت رول بولت در بتن كه به آن اصطلاحا كاشت مكانيكي نيز گفته مي شود . در اين روش همانند روش بالا محل مورد نظر توسط دريلهاي مخصوص سوراخ ميشود با اين تفاوت كه قطر سوراخ متناظر با قطر رول بولت ميباشد به طوريكه رول بولت با چكش در سوراخ جا گذاشته ميشود. سپس توسط آچار نسبت به گرداندن مهره رول بولت اقدام مي شود كه در اين حالت مكانيسم رول بولت فعال شده و با بتن درگير ميشود . بايد توجه داشت چرخش مهره مي بايست به صورت كنترل شده و تحت فشار مشخص انجام پذيرد.


به طور کلی عملکرد رول بولتها( گیرایی در بتن یا مصالح دیگر ) به چهار روش صورت می پذیرد:
1- اصطکاکی ( Friction ) یا انبساطی ( Expansion )
در این حالت بولت پس از نصب یا کاشت، به واسطه ایجاد نیروی اصطکاک با مصالح پایه می تواند بار های متفاوتی را تحمل کنند. اغلب انکرهای فلزی - این نوع انکر ها با نام انبساطی نیز شناخته می شوند - و پلاستیکی ( رول پلاک ) به این شیوه عمل می کنند و به راحتی نصب می شوند.

2-کلیدی یا چفت و بستی ( Keying )
در این حالت بولت با ایجاد حفره یا خزینه کردن مصالح پایه - که در این حالت اغلب بتن می باشد - باعث ایجاد گیرایی می شود. این نوع انکر ها ظرفیت باربری بالایی دارند و می توانند بارهای دینامیکی را نیز تحمل کنند و در فواصل کمی از لبه مصالح پایه نیز نصب شوند.

3- ترکیب اصطکاکی و کلیدی ( Combination of Friction & Expansion )
این نوع بولت به طور همزمان به دو روش اصطکاکی و کلیدی عمل می کنند. این انکر ها نیز ظرفیت باربری بالایی دارند و بارهای دینامیکی را نیز تحمل می کنند.

4- چسبندگی ( Bonding )
بولتهای شیمیایی که با نام چسب بتن یا چسب کاشت آرماتور نیز شناخته می شوند، با ایجاد چسبندگی بین میلگرد یا راد تمام رزوه ( Rod ) با مصالح پایه، باعث ایجاد ظرفیت باربری می شوند. مزیت استفاده از این نوع انکر ها عدم محدودیت استفاده در قطر و عمق کاشت می باشد.

عوامل مؤثر در انتخاب نوع بولت نیز متفاوت است که به اختصار میتوان به شرایط محیطی, میزان بار و نوع بار اشاره کرد.



 آشنایی با نحوه کاشت رول بولت-کاشت میلگرد در بتن
نصب رول بولت

در پروژه های ساختمانی، انکر بولت ( رول بولت ) ها به منظور نصب صفحه ( Plate ) های فلزی با ابعاد و ضخامت های مختلف به سطوح ( Base Material ) از جنس بتن سخت شده، سنگ، آجر و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

این صفحه ها امکان اتصال و جوشکاری قطعات فلزی مختلف به سازه بتنی به منظور اجرای انواع نماهای خشک و کامپوزیت، اجرای ساپورت های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، نصب تجهیزات و ماشین آلات و ... را فراهم می کند. اما آن چه در این میان اهمیت دارد، انتخاب انکر بولت مناسب با توجه به نوع عملکرد، سایز، ظرفیت باربری و محدودیت های نصب می باشد.

رول بولت ها از لحاظ نوع و عملکرد به دو دسته مکانیکی و شیمیایی طبقه بندی می شوند.

1.کاشت شیمیایی میلگرد که به واسطه ی یک چسب مخصوص انجام خواهد شد.در این روش ابتدا محل مورد نظر توسط دریلهای مخصوص سوراخکاری در بتن به قطر در حدود 4 الی 6 میلیمتر بیشتر از قطر میلگرد مورد نظر سوراخ شده ،توسط دستگاه باد ، گرد وغبار داخل آن تخلیه شده و توسط چسب که از دو متریال و در دو محفظه جدا می باشد توسط دستگاه مخصوص که دارای سر خرطومی شکل است از پایین سوراخ به سمت بالا پر می شود . سپس میلگرد با دست و به صورت چرخشی درون سوراخ قرار داده می شود.

2.کاشت رول بولت در بتن که به آن اصطلاحا کاشت مکانیکی نیز گفته می شود . در این روش همانند روش بالا محل مورد نظر توسط دریلهای مخصوص سوراخ میشود با این تفاوت که قطر سوراخ متناظر با قطر رول بولت میباشد به طوریکه رول بولت با چکش در سوراخ جا گذاشته میشود. سپس توسط آچار نسبت به گرداندن مهره رول بولت اقدام می شود که در این حالت مکانیسم رول بولت فعال شده و با بتن درگیر میشود . باید توجه داشت چرخش مهره می بایست به صورت کنترل شده و تحت فشار مشخص انجام پذیرد.


به طور کلی عملکرد رول بولتها( گیرایی در بتن یا مصالح دیگر ) به چهار روش صورت می پذیرد:
1- اصطکاکی ( Friction ) یا انبساطی ( Expansion )
در این حالت بولت پس از نصب یا کاشت، به واسطه ایجاد نیروی اصطکاک با مصالح پایه می تواند بار های متفاوتی را تحمل کنند. اغلب انکرهای فلزی - این نوع انکر ها با نام انبساطی نیز شناخته می شوند - و پلاستیکی ( رول پلاک ) به این شیوه عمل می کنند و به راحتی نصب می شوند.

2-کلیدی یا چفت و بستی ( Keying )
در این حالت بولت با ایجاد حفره یا خزینه کردن مصالح پایه - که در این حالت اغلب بتن می باشد - باعث ایجاد گیرایی می شود. این نوع انکر ها ظرفیت باربری بالایی دارند و می توانند بارهای دینامیکی را نیز تحمل کنند و در فواصل کمی از لبه مصالح پایه نیز نصب شوند.

3- ترکیب اصطکاکی و کلیدی ( Combination of Friction & Expansion )
این نوع بولت به طور همزمان به دو روش اصطکاکی و کلیدی عمل می کنند. این انکر ها نیز ظرفیت باربری بالایی دارند و بارهای دینامیکی را نیز تحمل می کنند.

4- چسبندگی ( Bonding )
بولتهای شیمیایی که با نام چسب بتن یا چسب کاشت آرماتور نیز شناخته می شوند، با ایجاد چسبندگی بین میلگرد یا راد تمام رزوه ( Rod ) با مصالح پایه، باعث ایجاد ظرفیت باربری می شوند. مزیت استفاده از این نوع انکر ها عدم محدودیت استفاده در قطر و عمق کاشت می باشد.

عوامل مؤثر در انتخاب نوع بولت نیز متفاوت است که به اختصار میتوان به شرایط محیطی, میزان بار و نوع بار اشاره کرد






در پروژه‌های ساختمانی، انکر بولت ( رول بولت )‌ها به منظور نصب صفحه ( Plate )‌های فلزی با ابعاد و ضخامت‌های مختلف به سطحوح ( Base Material ) از جنس بتن سخت شده، سنگ، آجر و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
این صفحه‌ها امکان اتصال و جوشکاری قطعات فلزی مختلف به سازه بتنی به منظور اجرای انواع نماهای خشک و کامپوزیت، اجرای ساپورت‌های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، نصب تجهیزات و ماشین آلات و … را فراهم می‌کند. اما آن چه در این میان اهمیت دارد، انتخاب انکر بولت مناسب با توجه به نوع عملکرد، سایز، ظرفیت باربری و محدودیت‌های نصب می‌باشد.


 

انکر بولت‌ها از لحاظ نوع و عملکرد به دو دسته مکانیکی و شیمیایی طبقه بندی می‌شوند.

 
 

به طور کلی عملکرد انکر‌ها ( گیرایی در بتن یا مصالح دیگر ) به چهار روش صورت می‌پذیرد:

 

۱- اصطکاکی ( Friction ) یا انبساطی ( Expansion )

 

در این حالت انکر پس از نصب یا کاشت، به واسطه ایجاد نیروی اصطکاک با مصالح پایه می‌تواند بار‌های متفاوتی را تحمل کنند. اغلب انکرهای فلزی – این نوع انکر‌ها با نام انبساطی نیز شناخته می‌شوند – و پلاستیکی ( رول پلاک ) به این شیوه عمل می‌کنند و به راحتی نصب می‌شوند.

 

۲- کلیدی یا چفت و بستی ( Keying )



در این حالت انکر با ایجاد حفره یا خزینه کردن مصالح پایه – که در این حالت اغلب بتن می‌باشد – باعث ایجاد گیرایی می‌شود. این نوع انکر‌ها ظرفیت باربری بالایی دارند و می‌توانند بارهای دینامیکی را نیز تحمل کنند و در فواصل کمی‌از لبه مصالح پایه نیز نصب شوند.

 

۳- ترکیب اصطکاکی و کلیدی ( Combination of Friction & Expansion )

 


این نوع انکر‌ها به طور همزمان به دو روش اصطکاکی و کلیدی عمل می‌کنند. این انکر‌ها نیز ظرفیت باربری بالایی دارند و بارهای دینامیکی را نیز تحمل می‌کنند.

 

۴- چسبندگی ( Bonding )

 


انکر‌های شیمیایی که با نام چسب بتن یا چسب کاشت آرماتور نیز شناخته می‌شوند، با ایجاد چسبندگی بین میلگرد یا راد تمام رزوه ( Rod ) با مصالح پایه، باعث ایجاد ظرفیت باربری می‌شوند. مزیت استفاده از این نوع انکر‌ها عدم محدودیت استفاده در قطر و عمق کاشت می‌باشد.

 

عوامل مؤثر در انتخاب نوع انکر عبارتند از :

 

۱- شرایط محیطی

 

عوامل جغرافیایی مانند شرایط آب و هوا و میزان رطوبت، وجود مواد خورنده مانند اسید‌ها، چربی‌ها، مواد نفتی، فسفات‌ها، سولفات‌ها و … در محل نصب انکر و در مکان‌هایی چون شهرهای حاشیه دریا‌ها، پالایشگاه‌ها، تصفیه خانه‌ها، نیرو گاه‌ها، کارخانه‌ها و … از عوامل مؤثر در انتخاب انکر می‌باشد. جنس ( فولادی، پلاستیکی و شیمیایی )و پوشش ( گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، استنلس استیل و … ) انکر انتخابی از مواردی است که با توجه به شرایط محیطی تعیین می‌شوند.

 

۲- میزان بار

 

انکر‌ها بر حسب نیاز، نوع عملکرد، جنس، نوع بار ( کششی و برشی و یا استاتیکی و دینامیکی )،  بارهای مختلفی را  ( بین ۱۰ تا ۱۵۰۰۰ کیلوگرم ) می‌توانند تحمل کنند.

 

۳- نوع بار

 

به طور کلی بار‌های سازه ای به دو دسته تقسیم می‌شوند :

 

۳-۱ – بارهای استاتیکی ( Static Load )

 



 

بار‌های استاتیکی با میزان ثابت به سازه وارد می‌شوند و با گذشت زمان تغییر نمی‌کنند. بار مرده مانند وزن سازه، وزن تجهیزات نصب شده، وزن نفرات و … نمونه‌هایی از بار استاتیکی می‌باشد. تقریباً همه انکرها این نوع بار را تحمل می‌کنند.

 

۳-۲ – بارهای دینامیکی ( Dynamic Load )

 

این نوع بار‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کنند و به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند :

 

۳-۲-۱ – خستگی ( Fatique )

 



 

عبور و مرور نفرات، ماشین آلات، نیروی وزش باد، بارش برف، انواع دستگاه‌ها و تجهیزات در حال کار مانند موتور‌های برقی، مثال‌هایی از ایجاد این نوع بار‌ها هستند.

 

۳-۲-۲ – شوک ( Shock )

 



 

این نوع بار در زمان بسیار کوتاه و بر اثر برخورد شدید، انفجار و یا از بین رفتن قسمتی از سازه ایجاد می‌شود.

 

۳-۲-۳ – زلزله ( Seismic )

 



 

 

بدیهی است برای تحمل هر یک از انواع بار‌های دینامیکی می‌بایست انکر مناسب انتخاب شود.

 

 

۴- قطر انکر و عمق کاشت

 

 

بر اساس میزان بار و همچنین محدودیت‌های موجود مانند سوراخ‌های موجود روی پایه‌های ماشین آلات و تجهیزاتی که باید نصب شوند و سایر محدودیت‌های طراحی و اجرا مانند فاصله نصب انکر‌ها از لبه بتن و یا فاصله نصب انکر‌ها از یکدیگر، قطر و عمق کاشت انکر تعیین می‌شود.

 

 

عمق کاشت انکر، نسبت مستقیم با میزان باربری آن خواهد داشت که البته حداقل و حداکثر آن توجه به ضخامت ماده پایه و همچنین توانایی‌های کارخانه سازنده و اجازه آیین نامه‌های موجود تغییر می‌کند.

 

 

زمانی که قطر انکر به واسطه برخی محدودیت‌های اشاره شده معین و ثابت باشد، اما باربری آن کمتر از میزان بار وارده باشد، با افزایش عمق کاشت می‌توان انکر را انتخاب کرد. در سوی دیگر اگر باربری انکر بیشتر از میزان بار وارد شده باشد، می‌توان عمق کاشت را کاهش داد تا بهترین انتخاب صورت گیرد.

 

با توجه به مطالب فوق، انکر‌های شیمیایی تنها محصولاتی هستند که قابلیت انتخاب، طراحی و اجرا با عمق کاشت‌های متغیر را دارند.

 

۵- ماده یا مصالح پایه ( Base Material )

 

انواع مختلف بتن از جمله بتن سخت ( Solid )، متخلخل ( Hollow )، سبک ( Light Weight )، ترک دار ( Crack )، هوا دار ( Aerated ) و …، به همراه انواع آجر ( Brick )، سفال ( Hollow Brick )، بلوک‌های گچی و سیمانی ( Gypsum & Cement Board )، سنگ‌های طبیعی ( Natural Stone ) و … از جمله مصالحی می‌باشد که به واسطه مقاومت‌های گوناگون یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب انکر می‌باشند.

 

۶- فاصله از لبه ماده پایه و فاصله دو انکر از یکدیگر ( Edge & Space Distance )

 

هر نوع انکر دارای مشخصاتی است که به واسطه آن می‌باید در یک فاصله مشخص از لبه آزاد بتن، همچنین در یک فاصله مشخص از یکدیگر نصب شوند. 

 

۷- شرایط اجرا

 

به طور کلی انکر‌ها به دو روش نصب می‌شوند:

 

۷-۱ – Through Fastening

 

در روش اول انکر و صفحه فلزی به طور همزمان نصب می‌شوند.

 

۷-۲ – Pre Setting

 

در این روش ابتدا انکر کاشته می‌شود و سپس صفحه فلزی، راد، آرماتور،تجهیزات و … در زمان مناسب نصب می‌شوند.

 

انواع شکست انکر ( Anchor Failure ) :

 

۱– Pull Out

 


 

در این حالت انکر از داخل سوراخ خارج می‌شود، بدون آن که انکر، صفحه فلزی و بتن آسیب ببینند.

 

عدم رعایت مشخصات نصب انکر، مهمترین دلیل به وجود آمدن این شکست می‌باشد.

 

۲- Pull over

 



 

عدم تناسب بار وارد شده با ضخامت صفحه فلزی، باعث ایجاد این شکست می‌شود. در این حالت صفحه فلزی آسیب می‌بیند.

 

۳- شکست بتن ( Concrete Breakage )

 



 

زمانی که انکر در بتن نصب می‌شود، تنش‌ها در یک فضای مخروطی در بتن اعمال می‌شوند. اگر بتن نتواند این میزان تنش را تحمل کند، شکست مخروطی بتن اتفاق می‌افتد.

 



 

۴- ترک خوردن ماده پایه ( Cracking of Base Material )

 



 

هنگامی‌که حداقل فاصله نصب دو انکر یکدیگر یا حداقل فاصله نصب انکر از لبه بتن رعایت نشود، این شکست اتفاق می‌افتد.

 



 

۵- شکست فولاد ( Steel Breakage )

 

 



 

در این حالت میزان بار وارده بیشتر از مقاومت کششی انکر می‌باشد و انکر اصطلاحاً بریده می‌شود.

 



 

عوامل مؤثر در طراحی انکر :

 

در بسیاری از موارد با توجه به شرایط و اهمیت و حساسیت نصب، انتخاب انکر مناسب می‌بایست با طراحی و بر اساس برخی مبانی و تئوری‌های مربوط به آن انجام گیرد. برخی عوامل مؤثر در طراحی انکر عبارتند از :

 

۱- راستای بار

 



کلیه بار‌های وارده با هر نوع و ماهیت، به دو نوع بار قابل تبدیل هستند :

 

۱-۱ –  کششی  ( Tensile Load , N )

 

۱-۲ –  برشی ( Shear Load , V )

 



 

به همین دلیل انواع انکر با ظرفیت باربری کششی و برشی شناخته می‌شوند و برای طراحی انکر میزان این بار‌ها باید مشخص باشند.

 

۲- نوع بار

 

در طراحی استاتیکی یا دینامیکی بودن بار باید تعیین شود.

 

۳- بار وارد بر سازه

 

کلیه بار‌هایی که به سازه ( و نه انکر ) وارد می‌شوند، می‌بایست در طراحی انکر لحاظ شوند. این بار‌ها می‌توانند شامل وزن اعضای سازه و تجهیزاتی که به طور ثابت نصب شده اند ( بار‌های مرده ) و یا بار‌های ناشی از وزش باد، بارش برف، زلزله و یا تجهیزات و ماشین آلات در حال کار باشند.

 

۴- بار وارد به انکر

 


 

با توجه به وجود برخی محدودیت‌ها مانند نصب نا مناسب انکر‌ها، ممکن است همه آن‌ها به طور مساوی بار‌های وارد شده را تحمل نکنند. همان طور که در تصاویر فوق نشان داده شده در این حالت تنها سه انکر بار برشی وارد شده را تحمل می‌کنند. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل می‌توان فاصله بین انکر و سوراخ بین صفحه فلزی را با روش‌هایی چون استفاده از واشر‌های مخصوص ( Dynamic Set ) پر نمود.

 

بدیهی است استفاده و یا عدم استفاده از این روش می‌باید در طراحی مشخص شود.

 

۵- مصالح پایه

 

۶- فاصله انکر‌ها از یکدیگر و فاصله از لبه ماده پایه

 

 

تا زمانی که مخروط‌های تنش تشکیل شده توسط هر انکر با یکدیگر تداخلی نداشته باشند یا با لبه ماده پایه فاصله داشته باشند، باربری انکر‌ها کاهشی نخواهد داشت اما در شرایطی که این فواصل کمتر گردند لازم است که ضرایب کاهش دهنده بر باربری انکر‌ها اعمال گردد.

 

بدیهی است این فواصل از یک میزان مشخص نمی‌تواند کمتر شود.

 

 

۷- عمق کاشت

 

 

 

تغییر در عمق کاشت می‌تواند باعث تغییر اندازه مخروط تنش شود که در طراحی اثر گذار خواهد بود.

 

۸- میلگرد‌های مسلح کننده بتن

 


وجود میلگرد‌های مسلح کننده بتن می‌تواند کاهش اثر تداخل مخروط تنش‌ها کمک کند.

 

۹- بتن ترک دار

 




 

هنگامی‌که بتن به عنوان ماده پایه در اثر اعمال نیرو تحت کشش قرار می‌گیرد، ترک‌های ریزی روی آن ایجاد می‌شود که اغلب قابل دیدن با چشم نیستند و اندازه آن‌ها از ۰٫۳ میلیمتر تجاوز نمی‌کند.

 

 

هنگامی‌که انکر در این نواحی نصب می‌شوند و در زمانی که بار‌های وارده از نوع دینامیکی هستند، وجود این ترک‌ها گیرایی انکر با بتن را به دلیل باز و بسته شدن ترک کاهش می‌دهند و باعث از بین رفتن یکپارچگی مخروط تنش تشکیل شده می‌شود. در نتیجه باربری انکر بین ۳۰ تا ۳۵ می‌شود که روی طراحی انکر اثر گذار خواهد بود.

 

 

 

۱۰- رفتار انکر در آتش

 

هنگامی‌که انکر‌ها در معرض وقوع آتش سوزی و یا انفجار قرار می‌گیرند، با گذشت زمان از میزان باربری آن‌ها کاسته می‌شود. لذا وجود اطلاعات مربوط به رفتار و میزان کاهش باربری آن‌ها در طراحی اثر مستقیم دارد. 

 

آیین نامه‌های طراحی :

 

 

طراحی انکر بر اساس آیین نامه‌های عمرانی انجام می‌گیرد. قبل از انتخاب آیین نامه لازم است که هدف طراحی مشخص شود که به دو بخش تقسیم می‌شود :

 

 

نصب صفحه فلزی و کاشت میلگرد

 

ICBO,ACI,SOCOTEC,Dibt,ETA از جمله این آیین نامه‌ها هستند که ETA ( اروپا ) و ACI ( آمریکا ) از معتبر ترین‌ها به شمار می‌روند.

 

ETAG : Europian Technical Approval Guidline

                                                                    

ETAG 001 Annex C

 

Mechanical

 

Standard Layout

 

Standard Embedment Depth

 

                                                                      ETAG 020

Plastic Anchors

 

                                                              EOTA TR 029

Design of Bonded Anchors

 

                            ETAG Fire : Based on EOTA TR 020

Evaluation of Anchorages in Concrete Resistance to Fire

 

                                                            DIBT Dynamic

 

ICC : Design Method Using the Provision of ACI 318-05  and ICC-ES AC 193 and AC 308

 

کاربرد‌ها :

نصب انواع پارتیشن، سقف کاذب، لوازم بهداشتی ساختمان، تجهیزات بیمارستانی، پانل‌های پیش ساخته بتنی، نمای فلزی ساختمان، ریل گذاری آسانسور و پله برقی، مهار داربست فلزی، ساپورت و نگهدارنده‌های سیستم‌های لوله کشی و کانال کشی، تجهیزات و ماشین آلات، ریل گذاری خطوط راه آهن و مترو، جرثقیل‌های سقفی، تجهیزات بنادر، آشیانه هواپیما، دکل‌های برقی و مخابراتی و …، نمونه‌هایی از کاربرد این محصول می‌باشد.
 

انکر‌ها در برند‌های معتبری چون HILTI، Fischer، Spit و همچنین سایر برند‌های متفرقه قابل ارایه می‌باشند.

 



آشنایی با مفاهیم مقاوم سازی و کاشت رول بولت (انکربولت ) :

مقاوم سازی :
برای تقویت سازه های بتنی ساخته شده  احتیاج به اضافه کردن آرماتور است که این آرماتور باید به آرماتور سازه قدیمی متصل باشد برای اینکار دو روش وجود دارد
1- تخریب مقداری از سازه بتنی و بیرون قسمتی از میلگرد جهت انتظار برای متصل شدن به شکه آرماتور بندی جدید
که این روش به علت تضعیف بتن بخاطر لرزه حاصل تخریب توسط مهندسین ناظر توصیه نمیشود
2 -  سوراخ کردن سازه بتنی  و کاشت میلگرد به وسیله چسب  بتن از قیبل چسب هیلتی ، کالم ، ممو و .. 
باتوجه به اینکه چسب های شیمیایی استاندارد داری مقاومت بالایی بوده و شرایط محیطی تاثیری بر روی آن ندارد دارای ظرفیت باربری بالایی هست  که اغلب توسط کارشناسان توصیه میشود
 

رول بولت (انکر بولت ) : 
از رول بولت ها جهت تثبیت صفحه های فلزی روی سطوح سخت از قبیل بتن سنگ و آجر و .. استفاده میشود که از این صفحات جهت اتصال قطعات فلزی به وسیله جوشکاری را به سازه میدهد جهت اجرای اسکلت فلزی روی سازه بتنی ،  اجرای نماهای خشک وکامپوزیتی ، اجرای ساپورت جهت تاسیسات و نصب تجهیزات و ماشین آلات  که سایز ونوع بولت براساس نوع عملکرد وظرفیت باربری انتخاب میشود 
رول بولت ها از لحاظ نوعِ اجرا و عملکرد به دو نوع شیمیایی و مکانیکی  تقسیم میشوند
 

- کاشت بولت شیمیایی :
در این روش ایتدا سطح مورد نظر توسط ابزار مخصوص سوراخکاری سوراخ شده و بعد وسیله باد سوراخ مورد نظر عاری از گرد و غبار میشود و درمرحله بعد چسب مخصوص بتن ( چسب هیلتی ، کالم ، ممو و ...) داخل سوراخ بوسیله دستگاه مخصوص تزریق میشود و در انتها بولت یا میلگرد یا راد در سوراخ کاشته میشود 
 

- کاشت بولت مکانیکی: 
در این روش بولت مکانیکی با توجه به مکانیسم کلیدی یا چفت وبستی  در سوراخ هم قطر بولت به صورت چرخشی با فشار مشخص وکنترل شده درون بتن کاشته میشود 

کاربرد ها انواع انکر های مکانیکی و شیمیایی:
نصب انواع پارتیشن، سقف کاذب، لوازم بهداشتی ساختمان، تجهیزات بیمارستانی، پانل های پیش ساخته بتنی، نمای فلزی ساختمان، ریل گذاری آسانسور و پله برقی، مهار داربست فلزی، ساپورت و نگهدارنده های سیستم های لوله کشی و کانال کشی، تجهیزات و ماشین آلات، ریل گذاری خطوط راه آهن و مترو، جرثقیل های سقفی، تجهیزات بنادر، آشیانه هواپیما، دکل های برقی و مخابراتی و …، نمونه هایی از کاربرد این محصول می باشد.




انكر رزوه داخل فیشر EA-N
مناسب برای بتن های غیرترک دار
نیاز به عمق سوراخکاری کم
مناسب جهت نصب ساپورت از سقف بتنی
دارای تنوع سایز از قطر داخلی 6 تا 26 م م
از جمله موارد مورد استفاده

خطوط لوله
لوله های تهویه
سینی های کابل


انکر بولت رزوه بلند فیشر FBN II

تایید شده برای یتن های غیر ترک دار
باکاربردهای متنوع
قابلیت رگلاژ با توجه به بلدی رزوه
دارای تنوع سایز و اندازه از قط 6-20 م م
دارای استاندارد اروپا
از جمله موارد استفاده
سازه های فلزی
نرده
سینی های کابل
ماشین آلات
راه پله
سازه های چوبی
پنچره

انکر بولت اصطکاکی فیشر FAZ II


تایید شده برای بتون های ترک دار و غیره ترک دار
قابلیت نصب در حداقل فاصله از لبه کار و با حداقل فاصله بین دو انکر
دارایاندازه و سایز های مختلف از قط 8 تا 24 م م
دارای استاندارد اروپا
از جمله موارد مورد استفاده
سازه های فلزی
نرده
نردبان
سینی های کابل
ماشین آلات
راه پله
سازه های چوبی


محصولات کامل 
انكر رزوه داخل قفل شو فیشر FZEA II

تایید شده برای بتن های ترک دار و غیر ترک دار
جهت نصب کلیه ساپورت های تاسیساتی از سقف بتنی
دارای مته مخصوص جهت کاشت مناسب
دارای استاندارد اروپا
از جمله موارد مورد استفاده

لوله
سیستم تهویه
سازه های فلزی
نرده
سینی های کابل



نصب رول بولت

در پروژه های ساختمانی، انکر بولت ( رول بولت ) ها به منظور نصب صفحه ( Plate ) های فلزی با ابعاد و ضخامت های مختلف به سطوح ( Base Material ) از جنس بتن سخت شده، سنگ، آجر و … مورد استفاده قرار می گیرند.
این صفحه ها امکان اتصال و جوشکاری قطعات فلزی مختلف به سازه بتنی به منظور اجرای انواع نماهای خشک و کامپوزیت، اجرای ساپورت های تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، نصب تجهیزات و ماشین آلات و … را فراهم می کند. اما آن چه در این میان اهمیت دارد، انتخاب انکر بولت مناسب با توجه به نوع عملکرد، سایز، ظرفیت باربری و محدودیت های نصب می باشد.

رول بولت ها از لحاظ نوع و عملکرد به دو دسته مکانیکی و شیمیایی طبقه بندی می شوند.

1.کاشت شیمیایی میلگرد که به واسطه ی یک چسب مخصوص انجام خواهد شد.در اين روش ابتدا محل مورد نظر توسط دريلهاي مخصوص سوراخكاري در بتن به قطر در حدود 4 الي 6 ميليمتر بيشتر از قطر ميلگرد مورد نظر سوراخ شده ،توسط دستگاه باد ، گرد وغبار داخل آن تخليه شده و توسط چسب كه از دو متريال و در دو محفظه جدا مي باشد توسط دستگاه مخصوص كه داراي سر خرطومي شكل است از پايين سوراخ به سمت بالا پر مي شود . سپس ميلگرد با دست و به صورت چرخشي درون سوراخ قرار داده مي شود.

2.كاشت رول بولت در بتن كه به آن اصطلاحا كاشت مكانيكي نيز گفته مي شود . در اين روش همانند روش بالا محل مورد نظر توسط دريلهاي مخصوص سوراخ ميشود با اين تفاوت كه قطر سوراخ متناظر با قطر رول بولت ميباشد به طوريكه رول بولت با چكش در سوراخ جا گذاشته ميشود. سپس توسط آچار نسبت به گرداندن مهره رول بولت اقدام مي شود كه در اين حالت مكانيسم رول بولت فعال شده و با بتن درگير ميشود . بايد توجه داشت چرخش مهره مي بايست به صورت كنترل شده و تحت فشار مشخص انجام پذيرد.

به طور کلی عملکرد رول بولتها( گیرایی در بتن یا مصالح دیگر ) به چهار روش صورت می پذیرد:
1- اصطکاکی ( Friction ) یا انبساطی ( Expansion )
در این حالت بولت پس از نصب یا کاشت، به واسطه ایجاد نیروی اصطکاک با مصالح پایه می تواند بار های متفاوتی را تحمل کنند. اغلب انکرهای فلزی – این نوع انکر ها با نام انبساطی نیز شناخته می شوند – و پلاستیکی ( رول پلاک ) به این شیوه عمل می کنند و به راحتی نصب می شوند.

2-کلیدی یا چفت و بستی ( Keying )
در این حالت بولت با ایجاد حفره یا خزینه کردن مصالح پایه – که در این حالت اغلب بتن می باشد – باعث ایجاد گیرایی می شود. این نوع انکر ها ظرفیت باربری بالایی دارند و می توانند بارهای دینامیکی را نیز تحمل کنند و در فواصل کمی از لبه مصالح پایه نیز نصب شوند.

3- ترکیب اصطکاکی و کلیدی ( Combination of Friction & Expansion )
این نوع بولت به طور همزمان به دو روش اصطکاکی و کلیدی عمل می کنند. این انکر ها نیز ظرفیت باربری بالایی دارند و بارهای دینامیکی را نیز تحمل می کنند.

4- چسبندگی ( Bonding )
بولتهای شیمیایی که با نام چسب بتن یا چسب کاشت آرماتور نیز شناخته می شوند، با ایجاد چسبندگی بین میلگرد یا راد تمام رزوه ( Rod ) با مصالح پایه، باعث ایجاد ظرفیت باربری می شوند. مزیت استفاده از این نوع انکر ها عدم محدودیت استفاده در قطر و عمق کاشت می باشد.

عوامل مؤثر در انتخاب نوع بولت نیز متفاوت است که به اختصار میتوان به شرایط محیطی, میزان بار و نوع بار اشاره کرد.


محصولات

انکربولت (Anchor Bolt) رول بولت و .. | شرکت ظفر صالح سبا *پـیچ و مـهره*
تی سی بولت ( TC BOLT ) - شرکت ظفر صالح سبا|*پیچ و مهره* Zafarsaleh Co
پیچ شش گوش از سایز M6 تا سایز M100 طبق استاندارد DIN931 ,DIN 933
پیچ HV طبق استانداردEN14399-4
پیچ استراکچر فلزی DIN6914
پیچ آلنDIN7984
پیج سر خزینه (SOCKET COUNTERSUNK (DIN 7991
پيچ سر مربعي
مهره M6 الی DIN934 M100
پیچ U شکل (یو بولت U BOLT)-شرکت ظفر صالح سبا
پیچ تی شکل(T BOLT)
مهره شش گوش DIN 6915 HV
مهره واشر دار
مهره مربعی
مهره سر بسته (مهره گنبدی)
مهره چشمی
مهره عريض شش پر
مهره نازک شش پر
استاد بولت (STUD BOLT)|شرکت ظفر صالح سبا*پیچ و مهره*
واشر ریلی Square Washer DIN434
واشر DIN6916 HV
واشر فنریDIN 127
واشر تخت DIN 125
واشر خاردار
پیچ و مهره (BOLT & NUT)
پیچ


رول بولت - اکسپنشن بولت - انکر بولت

 


در صنعت رول بولت ها به منظور نصب صفحه های فلزی با ابعاد و ضخامت های مختلف

به سطحوح پایه موادی از جنس بتن ، سنگ، آجر  و   ...   مورد استفاده قرار می گیرند . 

انتخاب رول بولت های مناسب با توجه به نوع عملکرد ، سایز ،  و محدودیت های نصب 

، ازاهمیت بالایی برخوردار می باشد .                                                   

 

انکربولت هااز لحاظ نوع وعملکرد به دودسته مکانیکی و شیمیایی طبقه بندی میشوند.

به طورکلی عملکرد انکر ها (گیرایی در بتن یا مصالح دیگر) به4روش صورت می پذیرد:



1- اصطکاکی ( Friction ) یا انبساطی ( Expansion )

 

دراین حالت انکر پس از نصب یا کاشت، به واسطه ایجاد نیروی اصطکاک با مصالح پایه

می تواند بار های متفاوتی را تحمل کنند.

انکرهای فلزی ، این نوع انکر ها با نام انبساطی نیز شناخته می شوند

و پلاستیکی ( رول پلاک ) نیز به این شیوه عمل می کنند  و  به راحتی نصب می شوند.



2- کلیدی یا چفت و بستی ( Keying )



در ایـن حـالت انکر با ایـجاد حفره یا خـزینه کردن بتن باعث ایجاد گیرایی می شود .

این نوع انـکرها ظرفیت باربری بالایی دارند و می توانند بارهای دینامیکی را نیز تحمل

کنند و در فواصل کمی از لبه مصالح پایه نیز نصب شوند.



3-ترکیب اصطکاکی و کلیدی(Combination of Friction & Expansion)

 

ایـن نـوع انکر ها بـه طور همزمان به دو روش اصـطـکاکی و کـلیدی عمل می کنند.

این انـکر ها نیز ظرفیت باربری بالایی دارند و بارهای دینامیکی را نیز تحمل می کنند.



4- چسبندگی ( Bonding )




انکر های شیمیایی که با نام چسب بتن یا چسب کاشت آرماتور نیز شناخته می شوند،

با ایجاد چسبندگی بین میلگرد و بتن و یا مصالح دیگر، باعـث ایجاد اتصال می شوند.          


مزیت استفاده از این نوع انکرها عدم محدودیت استفاده در قطروعمق کاشت میباشد.


- شرایط محیطی

عوامل جغرافیایی مانند شرایط آب و هوا و میزان رطوبت، وجود مواد خورنده مانند

اسید ها، چربی ها، مواد نفتی، فسفات ها، سولفات ها و ... در محل نصب انکر و در

مکان هایی چون شهرهای حاشیه دریا ها، پالایشگاه ها، تصفیه خانه ها، نیرو گاه ها،

کارخانه ها و ... از عوامل مؤثر در انتخاب انکر می باشد.

جنس( فولادی، پلاستیکی و شیمیایی )و پوشش ( گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، استنلس

استیل و ... )انکر انتخابی از مواردی است که با توجه به شرایط محیطی تعیین می شوند.

2- میزان بار

انکر ها بر حسب نیاز، نوع عملکرد، جنس، نوع بار ( کششی و برشی و یا استاتیکی و دینامیکی )،

بارهای مختلفی را ( بین 10 تا 15000 کیلوگرم ) می توانند تحمل کنند.

3- نوع بار

به طور کلی بار های سازه ای به دو دسته تقسیم می شوند :

3-1 - بارهای استاتیکی ( Static Load )

بار های استاتیکی با میزان ثابت به سازه وارد می شوند و با گذشت زمان تغییر نمی کنند.

بار مرده مانند وزن سازه، وزن تجهیزات نصب شده، وزن نفرات و ... نمونه هایی از بار استاتیکی

می باشد.

تقریباً همه انکرها این نوع بار را تحمل می کنند.

3-2 - بارهای دینامیکی ( Dynamic Load )

این نوع بار ها با گذشت زمان تغییر می کنند و به سه دسته کلی تقسیم می شوند :

3-2-1 - خستگی ( Fatique )




 

عبور و مرور نفرات، ماشین آلات، نیروی وزش باد، بارش برف، انواع دستگاه ها و تجهیزات

در حال کار مانند موتور های برقی، مثال هایی از ایجاد این نوع بار ها هستند.



شوک ( Shock )

 

 

 

این نوع بار در زمان بسیار کوتاه و بر اثر برخورد شدید، انفجار و یا از بین رفتن قسمتی

از سازه ایجاد می شود.



 زلزله ( Seismic )



 



بدیهی است برای تحمل هر یک از انواع بار های دینامیکی می بایست انکر مناسب انتخاب شود.


 


مشـــاوره ، مهندسی و اجرای کرگیری و کاشت آرماتور و رول بولت در بتن مسلح

شرکت پرشیا متال 



سازه های بتنی به عللی مانند تغییرات نقشه ای ، اشتباهات اجرایی ، ترمیم ، مقاوم سازی و طرح های توسعه می توانند نیازمند کاشت آرماتور و یا بولت در بتن فونداسیون ، تیر ، دال و یا دیوارها باشند.  باید توجه داشت که رعایت نکات اجرایی ، استفاده از مصالح مناسب و برخورداری از تجربه اجرایی مرتبط می تواند تا حدود زیادی در کیفیت و موفقیت عملیات مورد نظر تاثیر گذار باشد.



مراحل اجرای کاشت آرماتور :

1- سوراخ کاری  به وسیله دستگاه گرد بر و یا دریل برقی، در محل معین،  برابر قطر و عمق معین شده

2- پاکسازی سوراخ حفر شده به وسیله سیستم های دمنده

3- تزریق چسب و ملات اتصال دهنده

4- نصب آرماتور در محل و نگهداری تا 24 ساعت



آزمایش کنترل کیفی عملیات :

تست  PULL OFF



تحلیل نتایج حاصله از تست کنترل کیفی :

•          جاری و بریده شدن آرماتور : بهترین گزینه در نتایج کسب شده بوده و تایید کننده صحت  مشخصات  فنی و اجرا می باشد.

•          قلوه کن شدن آرماتور و تخریب بتن اطراف : کم بودن عمق کاشت و ضعف مقاومت بتن.

•          بیرون آمدن آرماتور از سوراخ : کیفیت نا مطلوب چسب مصرفی ، تمیز کاری نامناسب  سرواخ حفر شده ، وجود رطوبت در سوراخ حفر شده ،  عدم اختلاط مناسب چسب مصرفی.



انواع چسب و خمیر کاشت آرماتور و بولت:

•          چسب های رزینی دو و سه جزئی

•          چسب های کاشت آرماتور پایه سیمانی







DEZOFIX   500

منطبق با استاندارد های ASTM C881-78 TYPE

BS 6319 , ASTM C882-05

چسب یا خمیر کاشت آرماتور ( میلگرد ) و بولت در بتن



شرح :

Dezofix  500   یک محصول 3 جزئی بدون حلال بر پایه رزین اپوکسی بیسفنول A  و هاردنر پلی آمید می باشد که به منظور کاشت آرماتور و بولتها در بتن مسلح طراحی شده است.



خواص و اثرات :

چسبندگی بسیار زیاد به بتن و فولاد
مقاومت های فوق العاده زیاد کششی و خمشی
دارای خاصیت خود متراکم است
مقاومت شیمیایی زیاد
طول عمر این ماده از طول عمر بتن بیشتر می باشد
جاذب آب نمی باشد


کاربرد :

کاشت میلگرد و انکربولت در بتن یا سنگ
نصب قطعات و ثابت سازی آنها


میزان مصرف:

 ابتدا حجم حفره را محاسبه نموده و حجم میلگرد را از آن کسر می نمائیم و با توجه به وزن مخصوص خمیر کاشت میلگرد که برابر 2.2  گرم در سانتیمترمکعب است ، میزان مصرف محاسبه می گردد.



روش مصرف :

سطوح محل استفاده می بایست عاری از هر گونه چربی ، گرد و غبار ، زنگ زدگی ، ذرات سست و ناپایدار و رطوبت باشد . دو جزء A  و  C  را می بایست به وسیله همزن برقی تا حصول اطمینان از اختلاط کامل ( حدود 2 الی 4 دقیقه ) میکس شوند . سپس جزء B

را به مخلوط افزوده و به روش قبل مخلوط نماید.

مخلوط نهایی را در مدت زمان کمتر از 20 دقیقه در حفره ها ریخته و آرماتورها را پس از زنگ زدایی و پاک نمودن هر گونه چربی یا مواد آلاینده در داخل حفره ها قرار بدهید و با چرخانیدن آرماتور از در تماس قرار گرفتن کامل سطوح آن با خمیر کاشت میلگرد Dezofix  500 اطمینان حاصل کنید .

توجه 1 : همیشه آن مقدار از مواد را با هم ترکیب نمایید که حداکثر در مدت 20 دقیقه مصرف گردد.

توجه 2 : رعایت دقیق نسبتها الزامیست و هرگز بدون هماهنگی با دفتر فنی کلینیک فنی و تخصصی بتن نسبت ها  را تغییر ندهید .

توجه 3 : از آنجا که واکنش دو جزء از نوع گرمازا است دمای محیط روی سرعت سخت شدن بسیار موثر است . لذا حتما دمای محل اجرا را قبلا به دفتر فنی شرکت اعلام فرمائید.

توجه 4 : هرگز مواد را پیش از مصرف در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید .

توجه 5 : هرگز برای رقیق نمودن این ماده از حلال استفاده نفرمائید.



انبارداری :

این محصول را در مکان سرپوشیده و به دور تابش خورشید و بارندگی نگهداری نمایید. از فشار زیاد پرهیز شود . عمر مفید محصول حدود 12 ماه است اگر در شرایط مناسب و در بسته بندی اصلی نگهداری گردد.



مشخصات :

حالت ظاهری : جزء A  مایع ، جزء B  مایع  ، جزء C پودر

رنگ : جزء A  بی رنگ متمایل به زرد ، جزء B   بی رنگ  ، جزء C طوسی

وزن مخصوص : A+B+C : 2.2 گرم در سانتیمترمکعب

زمان مصرف : پس از اختلاط اجزا 20 دقیقه

زمان خشک شدن سطحی : 4 ساعت

زمان خشک شدن نهایی  : 24 ساعت

حصول مقاومت نهایی : 7 روزه

مقاومت های شیمیایی :

اسید سولفوریک 70 درصد : خیلی خوب

اسید نیتریت 20 درصد : عالی

اسیدسیتریک 10 درصد : عالی

اسید لاکتیک 10 درصد : خیلی خوب

هیدروکسید سدیم 50 درصد : عالی

تولوئن : عالی

بنزین : عالی

اسید کلریدریک 37 درصد : عالی

اسید فسفریک 50 درصد : خیلی خوب

اسید تارتاریک 10 درصد : عالی

سولفات سدیم 25 درصد :عالی

آب اکسیژنه : بد

روغن موتور : عالی

متانول : خوب

استون : بد



مقاومت مکانیکی :

مقاومت فشاری : 850 کیلوگرم در سانتیمترمربع

مقاومت خمشی : 13.8 مگاپاسکال

مقاومت کششی : 41.3 کیلوگرم در سانتیمترمربع



احتیاط و  ایمنی :

در هنگام استفاده حتما از دستکش و عینک ایمنی استفاده نمایید ، همانند تمامی محصولات پایه شیمیایی  ممکن است باعث آسیب شود . در صورت تماس احتمالی با چشم ها بلافاصله آن را به مدت 15 دقیقه با آب شستشو داده و به پزشک مراجعه نمایدد. در صورت تماس با پوست آن را به دقت بشوید.



تاییدیه کیفیت :

تمام محصولاتی که توسط شرکت پرشیا متال عرضه می گردند مطابق با استانداردهای کیفی بین المللی می باشد.